Influencer Marketing

Vi i kommunikationsbranschen har en förkärlek för engelska namn på koncept eller företeelser som är aktuella. Listan kan göras lång men några exempel är content marketing, public relations, viral media och influencer marketing. Influencer Marketing, kan enkelt förklaras som att använda sig av tongivande personer i sociala medier för att sprida sitt budskap på ett naturligt sätt, för att skapa positiva känslor för sitt varumärke.

I dagens medielandskap spelar influencers en ny, starkare roll tack vare de nya kanalerna som finns tillhands för att nå målgruppen. Det handlar om Snapchat, Instagram, Facebook, Youtube, Vimeo, bloggar och hemsidor, så det är dessutom ett sätt att få proffshjälp ut i de nya kanalerna.

Dock kräver genomförandet en riktig välgjord analys; vilken influencer är viktig för din valda målgrupp, har den tillräckligt stor räckvidd, passar ditt varumärke ihop med just den här personen och blir det trovärdigt. En del företag tror att den valda influencern ska skriva precis som de vill, och så funkar det sällan om det är en seriös influencer, det handlar istället om ett samarbete där den valda personen gör sin tolkning och skriver eller vloggar på ett sätt som blir trovärdigt och inspirerande för sina följare.

Ett mycket uppmärksammat case var den unga Youtubaren Lauren Luke som har en stor Youtube kanal kring make-up. I ett avsnitt visade hon tekniken att täcka över blåmärken, som ett sätt att uppmärksamma våld mot kvinnor i hemmet. Klippet fick över två och en halv miljoner visningar.

Kontakta oss om du vill veta mer om Influencer marketing



Lämna gärna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *