Är 6 sekunder allt vi behöver?

2018 förutspås bli året då 6 sekunders reklamfilm dominerar media

Enligt Adweek är 6 sekunders reklamfilmer formatet som under 2018 kommer att hjälpa varumärken att fånga konsumenterna som går under beteckningen millennials eller generation Z, kärt barn har många namn. Generation Z beskrivs i branschen som svårfångade, illojala mot varumärken och med ett väldigt kort koncentrationsspann. Google och Youtube har därför vid flera tillfällen lyft fram formatet som de tror är det nya svarta. TV-bolaget Fox erbjuder sedan i somras 6 sekunders format och flera kanaler väntas följa efter så företeelsen stannar inte enbart vid on-line advertising.

Det extremt korta formatet driver reklammakaren till totalt fokus på budskapet och skapar nya utmaningar för kreativa annonsörer. Exempel på lyckade 6 sekunders reklamfilmer finns redan skarpt som Michelins skolpjäsreklam eller Youtubes ”The High Diver”.

Det viktiga är att hela tiden tänka reklam och media i kombination och att olika typer av filmer lämpar sig väl vid olika tillfällen och i olika kanaler. En del varumärken har tvärtom satsat på längre reklamfilmer som förmedlar en känsla hellre än korta budskap. Exempelvis Volvos senaste kampanjer. Men 6 sekunders reklamfilmer är ett slagkraftigt verktyg för att få fram budskapet på ett snabbt och effektivt sätt. En utmaning för reklambyrån och för kunden. Med en tydlig idé, en lysande brief och en kreativ grupp reklamare kan det nya formatet bli en succé även i Sverige 2018.

Vill du veta mer kring hur ditt företag kan kommunicera med rörligt i olika kanaler, kontakta oss för ett förutsättningslöst möte.



2 svar till “Är 6 sekunder allt vi behöver?”

  1. Susanna Halonen skriver:

    Bra inlägg! Tar gärna era nyhetsbrev framöver!

  2. treativ skriver:

    Tack Susanna, det är uppskattat att du gillar våra Nyhetsbrev, Mvh Martin

Lämna gärna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *