Grimeton

Världsarv med
blicken mot
framtiden

Grimeton Radiostation som av Unesco har utsetts till världsarv vill att flera ska ta del av den spännande historian kring långvågskommunikation. Roliga aktiviteter i kombination med guidade visningar ska locka flera besökare till Sveriges första sms-sändare.

Uppdrag

Vi fick uppdraget att öka intresset för besöksmålet Grimeton och öka antalet besökare i sommar.

På Grimeton Radiostation är hela familjen välkommen att gå guidade visningar, men nytt för i år är att barn kan delta i kluriga problemlösningar och jakter som är anpassade för olika åldrar. För de yngre barnen finns leken Radioskuggan, där deltagarna ska lista ut vem som är boven i radiodramat. En spion har tagit sig in på området och stulit viktiga komponenter. Barnen ska med hjälp av kluriga ledtrådar lösa mysteriet om vem som är den tjuvaktiga spionen. De lite äldre barnen kan delta i Morsejakten, som går ut på att de med hjälp av en mottagare ska leta efter gömda morsesändare på området. Med mottagarna ska de samla in morsekoder som sedan blir till ett meddelande. Den riktigt kluriga aktiviteten Kodknäckaren kan behöva en vuxen till hjälp. Även här ska morsekoder samlas in och deltagarna ska få fram rätt siffernyckel för att kunna tyda ett krypterat meddelande.

Lösning

Huvudmålgruppen är barnfamiljer och vi har valt att ta fasta på det spännande Morsesystemet med hemliga meddelanden som går som en röd tråd genom hela kampanjen i samtliga medier. Att leka med morsesignalerna funkar väl både i analoga och digitala kanaler och skapar en nyfikenhet.

Marknadsföring

Vi har tagit fram en mediamix som består av radio, sociala medier, printannonser samt broschyrer för campingar för att nå invånare och turister i Halland med fokus på sommarmånaderna.

Annonsering Mix Megapol och NRJ

Kan du lista ut det hemliga meddelandet i de olika radioannonserna?


FABO – Korttidskontrakt
Magasin UTBFGB