Det bästa sättet att nå ungdomar sommaren 2022 var utan tvekan TikTok – det media som ungdomar och (även äldre) spenderar absolut mest tid på av alla våra olika medier. Varbergs kommun behövde tillsätta ett stort antal sommarvikarier inom inom äldreomsorg, hemtjänst och funktionsstöd. Vi fick uppdraget att ta fram en kampanj för att nå den unga målgruppen i gymnasieålder och uppåt.
Vi skapade tre olika filmer anpassade för annonsering på TikTok. För att skapa relevant innehåll i filmerna kollade vi på vad som vid tillfället trendade bäst i kanalen och skapade idén kring det. För att skapa igenkänning och relevans användes två personer som arbetar inom äldreomsorgen. Filmerna användes även för annonsering på Instagram och Facebook riktade mot målgruppen.
Kampanjen har väckt ett stort intresse på TikTok, den genererade 10 121 st klick in till ansökningssidan och överraskande nog hela 3 341 likes, vilket är väldigt bra resultat. Det visar att filmerna verkligen passade TikTok och uppskattades. Dansfilmen genererade flest klicks och likes.
Varbergs kommun fick 468 ansökningar via sociala medier och utav dessa så blev 65% anställda under sommaren.