
Falkenbergs Sparbank fyller jämt
Falkenbergs Sparbank firar 160 år och till jubileumsåret fick vi ta fram ett grafiskt koncept som används i olika sammanhang under året. Jubileumslogotypen är utformad för att upplevas som modern och tydlig, med en stilren och ikonisk design som fokuserar mer på framtiden än på bankens historia.
Den relativt enkla formen gör den lätt att använda i olika sammanhang och plattformar, samtidigt som den skapar en stark visuell identitet. Färgen är vald för sin förmåga att synas tydligt mot alla olika bakgrunder, samtidigt som den ger logotypen ett utseende som skiljer sig från Sparbankens övriga material och därmed understryker jubileets unika betydelse.
Grafiskt koncept
Sociala medier
Digitala medier
Logotyp
Typografi
Mediaköp
OOH



Framåtanda och långsiktighet
Sägningen ”160 år av framtid” fungerar som ett komplement till logotypen. Den uppmärksammar bankens långa historia, men riktar samtidigt blicken framåt mot de möjligheter som väntar. Den understryker bankens roll som en
innovativ aktör som inte bara har följt med i tiden, utan också legat i framkant genom att tänka långsiktigt och sätta människor och samhällsbyggande i fokus. Det är en påminnelse om att historien är grunden, men framtiden målet.
Stortorgsfesten
Den 24 maj fylls Stortorget i Falkenberg när Hoffmaestro, Norlie & KKV, Linnea Henriksson, Myra Granberg och inte minst Falkenbergssonen Greczula intar scenen.
Det grafiska konceptet har gjorts ut i rörliga annonser med kvällens artister och har visats på en rad olika medier, från sociala medier till den lokala ICA-skylten.